Australië en Kuala Lumpur

1 januari 2015 - Kuala Lumpur, Maleisië

Hi mates!

Allereerst wensen we iedereen natuurlijk een heel mooi, gezond en gelukkig 2015!

Wij hebben het nieuwe jaar ingeluid in Kuala Lumpur. Er waren geen festiviteiten, vanwege de overstromingen in Maleisië, maar we hebben een leuk en heerlijk diner gehad in ons Islamitisch georiënteerd hotel. Inclusief feestmutsen en maskers (toch anders met een glaasje water op) en hebben in onze hotelkamer, met een waanzinnig uitzicht op Kuala Lumpur, op het nieuwe jaar geproost met onze binnen gesmokkelde biertjes.

Zicht Kuala LumpurFeestje

Maar terug naar Australië! Het vorige verslag eindigde in de Grampians in Australië. Vanuit de Grampians reden we weer naar de kust en na een overnachting in het kleine, maar leuke Victor Harbour, pakten we de ferry naar Kangaroo Island, bekend om de rijke flora en fauna. Het weer was niet al te best en een van de meisjes van het groepje Zwitsers die we op de boot ontmoetten, werd witter en witter. De tocht van 45 minuten, was gelukkig net kort genoeg om de kotszakjes ongebruikt te laten.

We hebben heel veel mooie dingen gezien op Kangaroo Island (wanneer onze ogen open waren, zie verderop in verslag). De natuur is prachtig en ongerept. We hebben mooie wandelingen gemaakt, stranden bezocht, ons maar eens verdiept in de Australische reptielen, in de hoop onze angst iets te reduceren.

Reptielen_Sssslang

We zijn ook op zoek gegaan naar de (zeer moeilijk te spotten) Platypus. Die bleek inderdaad zeer moeilijk te spotten en de Platypus blijft on-aangevinkt op ons lijstje dieren staan.

Kangaroo Island_Geen Platypus

Helaas hebben we wel heel erg veel andere platte dieren op Kangaroo Island gezien, platte kangaroos, platte hagedissen, platte possums. Deze dieren zoeken ’s nachts de warmte van het asfalt op, met alle nare gevolgen van dien. We denken zelfs dat we meer platte dan levende dieren hebben gezien. Vooral Gaby heeft vaak met dichtgeknepen ogen in de camper gezeten.

Na Kangaroo Island, hebben we nog een stukje outback bezocht. Wanneer je aan Australië denkt, denk je toch al snel aan rood zand, woestijn en die grote, rode steen (Uluru). Omdat we Uluru niet zouden bezoeken en we nog wel een beetje outback wilden ervaren, reden we naar Flinders Ranges, het begin van ‘the red centre’ van Australië. Tijdens de rit waanden we ons weer even in Namibië en we genoten weer van het ‘niets’. De camping was midden in een groot bos en de campingplek gewoon ergens tussen de bomen, heerlijk.

Kangaroo op bezoek

We maakten een mooie wandeling naar de top van één van de ‘bergen’. Een bescheiden 983 meter, maar met 35 graden voelt dat toch als een soort Mount Everest beklimming…

Flinders Ranges_Top gehaald!

Onze ‘up close encounter’ met de reptielen op Kangaroo Island bleek alleen weinig zin te hebben gehad, want Guus zat toch dicht tegen een hartverzakking aan toen hij een slang voor zich weg zag glippen tijdens de wandeling.

Na Flinders Ranges was het tijd voor het laatste deel van onze reis in Australië: Adelaide. We ruilden ons campertje in voor een autootje (helaas Annick, een Hyundai) en verbleven nog een weekje in een appartementje in het centrum van Adelaide. Dit appartementje, bleek een mooi en luxe appartement en voelde voor ons als een paleisje. Na 3,5 maand weer een eigen huisje, met een bank,  met een eigen keuken en een badkamer náást de slaapkamer, dat was genieten. We zijn er af en toe op uit geweest, naar de Adelaide Hills en het strand, maar genoten vooral van het ‘bord op schoot’, ’s ochtends koffie halen om de hoek, wasjes doen en een beetje door de leuke stad slenteren.

Adelaide_bord op schoot

En ondertussen vierden we ook nog een soort van Kerst. Terwijl in Haarlem iedereen zich opmaakte voor het eindfeest van het Glazen Huis, besloten wij op Kerstavond ook maar weer eens een keer op stap te gaan.

De avond eindigde in een lege bioscoopzaal waar we, met één ander de stel, de indrukwekkende film “The Green Prince” keken. We weten nu een stuk meer over de Israëlische veiligheidsdienst en het Israëlisch-Palestijns conflict. Eerste Kerstdag hebben we lekker in het zonnetje gelegen en genoten van het Kerstdiner van Guus Olivier.

Kerstmaaltje

Op Boxing day, zijn we de stad ontvlucht, want Boxing day = sale = héél veel mensen.

En opeens stonden we weer op het vliegveld en voor het wisten proostten we op het nieuwe jaar in Kuala Lumpur.  De Aussie tijd is voorbij gevlogen. Ruim 6 weken geleden landden we op Sydney en moesten we even acclimatiseren, maar na een paar weken strooide Guus met ‘no worries’ , hadden we eindelijk door hoe dat cricket nu in zijn werk gaat, babbelden we gezellig mee op de camping, in de supermarkt, in de lift, op straat (Australiërs houden wel van een babbeltje)  kan Gaby aardig frisbeeën, heeft Guus zijn Yathzee achterstand ingelopen naar 11-12 en hebben we ervaren hoe relaxed het reizen is in het mooie Australië.

Kangaroo Island_Rocks2

Ons volgende avontuur gaat wel wat anders worden, de Filipijnen. Daar gaat het echte backpacken beginnen, rugzak, openbaar vervoer, lonely planet, koude douche, geen electra, surfen, varen, walvishaaien, palmbomen….we hebben er zin in! En in Kuala Lumpur hebben we alvast even kunnen wennen aan de nieuwe wereld waar we ons de komende maanden in gaan begeven.

Hoewel Gaby de afgelopen tijd wel een paar mis-mijn-familie-en-vrienden-momentjes heeft gehad (die verdraaide kerstliedjes), beseffen we ons maar al te goed hoe bevoorrecht we zijn dat wij deze droom waar kunnen maken en genieten we met volle teugen van ieder moment ervan.

Dat ook jullie dromen uit mogen komen in 2015!

Liefs Guus en Gaby

1. Helga:
    1 januari 2015
    Happy New Year globetrotters en veel geluk!
  2. Helga:
    1 januari 2015
    Happy New Year globetrotters en veel geluk!
  3. Lidy en Quint:
    1 januari 2015
    Leuk verhaal Gaby en Guus! Die platgereden kangaroo's, dat moet ik ook niet zien. Zielig hoor! In NZ ook zoveel platte possums op de weg. Australië klinkt wel echt gaaf, vooral de outback. Ben heel benieuwd naar jullie avonturen op de Filipijnen, geniet ervan! Groetjes uit Nelson
  4. Jeroen en Ingrid:
    1 januari 2015
    Lieve schatten, we hebben elkaar gelukkig tijdens het avontuur: Australië al een aantal keer gesproken en al heel vaak gelukkig nieuw jaar gewenst!! Hi, hi, Maar het verhaal en de foto's te lezen en te zien is weer zooooooooooooo leuk.
    De dikke kussen blijven jullie om de oren vliegen, dus bij deze weer een paar.
  5. Jeroen en Ingrid:
    1 januari 2015
    De dikke kussen blijven jullie om de oren vliegen, dus bij deze weer een paar.
  6. Natas:
    Hi lieverds,

Een strak halal en alcoholvrij begin van 2015; jullie schromen ook niet om jezelf uit te dagen!
    Heerlijk om de avonturen weer te lezen, het is toch net alsof we met een soort webcam kunnen mee reizen.
    Nu naar de Filipijnen. ..Benieuwd of jullie nog in een jeepney terecht komen en ik heb me laten vertellen dat ze dat gek zijn op fastfood en dat er relatief veel van die hutten te vinden zijn. Moet jullie aanspreken...
    Geniet van "de volgende reis" in jullie grote reis en daar zijn ze weer:
    Dikke kussen van ons!
  7. Jan en Olga:
    2 januari 2015
    Ook van ons natuurlijk de beste wensen!
    Wij verlangen ondertussen ook weer een beetje naar Australie....
    Veel plezier op de Filipijnen,
    liefs van ons vieren
  8. Jorine:
    3 januari 2015
    Jongens, serieus het is weer genieten! Blijf aub nog vele blogs uploaden!!
    Veel plezier op de Filipins! x
  9. Monica:
    Lieve Guus en Gaabje,

Het is weer genieten geblazen om jullie verhaal te lezen. Jullie zien er op elke foto ook zo relax en gelukkig :-) Ook blij om jullie afgelopen weken gesproken te hebben, want ook hier zijn de 'mis-momenten' regelmatig aanwezig.

Blijf inderdaad bloggen, de verhalen zijn heerlijk om te lezen en jullie foto's zijn ideaal en perfect om evenweg te dromen als wij hier in de kou en regen zitten....

DIKKE KUSSEN xxx
  10. Sab:
    3 januari 2015
    Gelukkig heb ik de blog kunnen lezen!! Beetje ontheemd door die kapotte telefoon :-( Heb weer genoten van jullie mooie verhaal en zo leuk die herkenbare foto's!
    Goeie trip naar de Filipijnen en hele dikke knuffels
  11. Sabine:
    Lieve Guus en Gaab,
    Geweldig om weer te lezen. Wat Moon zegt klopt helemaal. Telkens van die momenten dat we je missen. Gelukkig zijn we al over de helft ;)
    Lekker blijven genieten van alles en blijven bloggen zodat wij mee kunnen genieten.
    Dikke kus!
  12. Lu See Groeneveld:
    4 januari 2015
    Hallo lieverds,
    Wat een heerlijke verhalen ! Ik was best druk zodat ik deel 1 van Australië pas nu heb gelezen. Allemachtig leuk zeg, ja en wat een relaxed en grooooot land is dat hé? En dan die Oosterse toeristen aan de Great Ocean road, zo, zo dus naar ook al een invasie? Hmmmm, en de platte 'diertjes' en de slang Guuuusss brrrr …
    Nu dus in de Filippijnen, dat is ook weer wat anders. Hier is de wijn zeker wel verkrijgbaar, in Serawak en Indonesië zeker ook. Op zijn minst dus een biertje (tip in Ind: de bier bintang, een derivaat van Heineken. Sorry geen Grols. Ok tot een volgende blog, dikke kus van Lu
  13. Annick:
    4 januari 2015
    Amai zeg gaan jullie dat nog gewoon worden in Nederland !
    Alvast een fantastisch 2015 toegewenst. En geniet er maar met volle teugen van ! Ik heb kunnen genieten van een paar dagen Dublin(ja kon ook weer niet meer thuis blijven) en een paar dagen Ardennen om met vrienden van oud naar nieuw te vieren. Maar morgen begint het gewone leventje terug : file, werken, eten en slapen....of nee dromen van al dat moois dat jullie hebben gezien !Hou jullie goed! 3 kussen op het nieuwe jaar.
  14. Wally en Katrien:
    16 januari 2015
    We zijn echt wel jaloers en heel benieuwd naar jullie ervaringen in de Filipijnen. Zal wel een enorm verschil zijn met de voorbije landen. Maar eens terug naar de basics is ook weer ECHT backpack-reizen.
    Geniet er van !!