Kaapstad en omgeving

22 november 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Ons laatste verslag ging over Namibië. Vanuit Namibië reden we weer Zuid-Afrika in op weg naar Kaapstad, onze eindbestemming.

Al na een uurtje rijden vanuit Namibië, zie je het Zuid-Afrikaanse landschap veranderen van woestijn naar een soort Frans landschap. Groene bergen, meren en wijngaarden.

Afkoelen in t meer

In Stellenbosch, het hart van de wijnstreek in Zuid-Afrika, bezochten we een wijnmakerij en wijnkelder en konden we een wijnproeverij natuurlijk niet overslaan.  In dit Westerse, chique stadje had onze gouden Corrolla zeker niet misstaan, maar wij reden nog in onze, met een laagje oranje stof bedekte , 4x4 met daktent. ’s Avonds reden we keurig alle chique en hippe restaurants voorbij, om ons te settelen op de lokale camping.

Stellenbosch_camping

Na Stellenbosch zijn we richting Kaapstad gereden en neergestreken in Simon’s Town. Een stadje op 40 min. rijden van Kaapstad. Helaas geen camping in de buurt en omdat Guus er op stond dat we ons aan ons camping budget hielden, sliepen we 5 nachten in een klein stapelbedje. Ach, we liggen al zo vaak naast elkaar…. De dames die in het hostel werkten, waren verheugd dat  ‘babbel-grage’ Guus maar liefst 5 nachten bleef. Terwijl Gaby even heerlijk tijd voor haar zelf nam, moest Guus boodschappen doen van de dames, zodat ze hem konden leren hoe hij typisch Afrikaanse pap moet maken (een soort rijst, maar dan van mais). En zo doen we af en toe ook even ieder ons eigen ding ;-).

Vanuit Simon’s Town hebben we de pinguïns bij Bolders Beach bezocht, Kaap de goede Hoop, de mooie stranden aan de Atlantische en Indische oceaan, de iconische Tafelberg en het indrukwekkende Robben Island.

Pinguins

Robben Island was nog een behoorlijk onderneming, omdat je in centrum Kaapstad alleen kan parkeren in parkeergarages. Nu is dat geen probleem voor alle Porsches, BMW’s, Audie’s en Mercedessen die er rond rijden, maar een Toyota Hillux met daktent bleek toch wat te hoog voor een parkeergarage. Dankzij een hele aardige beveiliger, parkeerden we onze bak uiteindelijk 8.55 uur naast de boot, die ons om 9.00 uur naar Robben Island bracht.

Na Simon’s Town verplaatsten we ons naar hartje Kaapstad en namen afscheid van de 4x4. Het toeval wilde dat op het moment dat wij in Kaapstad waren, de Volvo Ocean Race (grote zeilwedstrijd) ook in Kaapstad was aangekomen en ze tijdens ons verblijf een wedstrijd zeilden. Tot grote vreugde van Guus vonden we een boot die de race van dichtbij ging bekijken en konden wij mee. Gaaf om de mannen en vrouwen op die boten van zo dichtbij aan het werk te zien.

Kaapstad_Volvo Ocean Race_dames boot

Guus had de zeilwedstrijd, dus Gaby wilde naar Ajax Capetown. Alsof het zo moest zijn, speelden ook zij net een oefenwedstrijd. Helaas gaan we geen van de spelers, die wij hebben gezien, terug zien in Amsterdam.

Verder hebben we ons in Kaapstad vermaakt in de alom bekende hop on, hop off bus, bezochten we de mooiste botanische tuinen die wij tot nu toe hebben gezien en vergaapten we ons aan de huizen en appartementen in en rondom Kaapstad…Saint Tropez, eat your hart out! Wat een pracht en praal. Kaapstad is sowieso echt een hele gave stad. We waren het er allebei over eens dat we ons hier best zouden kunnen vestigen (maar dat gaan we natuurlijk niet doen!).

Kaapstad_haven

We deden verder nog een tour bij een organisatie die een ‘kijkje achter de schermen’ geeft bij een aantal lokale programma’s die zij ondersteunen in de townships in en rondom Kaapstad, want ja die zijn er ook. Zo ligt een van de townships slechts tientallen meters van een enorme villawijk. Rij je het ene moment langs golfplaten hutjes, even later zie je paardenstallen die groter en luxer zijn dan de hutjes die je 2 minuten daarvoor zag. Het blijft krom, maar het is misschien nog wel vreemder om te constateren dat je toch aan het beeld went…

De tour was erg interessant. We bezochten een ‘kinderdagverblijf’, waar kids t/m 4 jaar worden opgevangen en waar al een soort van educatie plaats vindt;  Een groentetuin,  een initiatief waarbij ze jongeren in contact brengen met tuinieren en het verbouwen van eigen groenten; Een foto- en souvenirproject voor vrouwen en (het hoogtepunt) een ouderenopvang.  De ouderenopvang was niet meer dan een zaaltje met plastic stoelen en een tafel, maar hier krijgen ze wat beweging, dansen en zingen ze samen en krijgen ze workshops. Alles met het doel om de ouderen wat plezier en waardigheid terug te geven, dat ze in de tijden van apartheid (slechts 20 jaar geleden) zijn kwijt geraakt.

En toen was het tijd om Afrika, na ruim 2 maanden, te verlaten. Wat een onbeschrijfelijk mooie dingen hebben we gezien, gedaan en meegemaakt. Met al het wildlife toch wel als hoogtepunt.  In Kaapstad begonnen al wat kriebeltjes te komen, we zouden het best wel gaan missen, het “Afrikaanse”: Het ontzettende grappige Afrikaanse taaltje en de Afrikaanse muziek, borden dat we op moeten passen voor overstekende olifanten en giraffen,  de kans dat we de dieren die we nu in het wild hebben gezien, nog eens in het wild gaan zien is überhaupt klein (omdat ze misschien wel uitgestorven zijn L). We gaan het waarschijnlijk niet zo veel meer hebben over de World Cup en dat Nederland had moeten winnen in Zuid-Afrika, we zien geen mensen meer die in 30/40 graden een muts op hun hoofd hebben (cultuur onder de donkere bevolking), geen verkopers langs de weg met plumeaus (althans, we kunnen ons niet voorstellen dat we dat nog ergens gaan zien, dat kan niet goed verkopen) en ja, zoveel meer.

Op het moment dat jullie dit lezen zijn we alweer 2 dagen in Sydney. Ook een geweldige stad, maar we moeten toch nog even wennen aan de drukte, het ‘niet-Afrikaanse’ en de bijbehorende ‘niet-Afrikaanse’ prijzen. Maar we weten ook hoe snel dat gaat, dat ‘wennen’, dus we twijfelen er niet aan dat we ook hier weer een onvergetelijke tijd tegemoet gaan!

TOT SLOT, om het een beetje interactief te houden,
De QUIZzzz van de week!

Eens even kijken of onze verhalen wel echt goed gelezen worden ;-) Wij werden onderweg in Afrika voor heel wat dieren gewaarschuwd. Wie, in de comments, als eerste de juiste naam van onderstaande 6 dieren noteert (Pumba is dus niet de juiste naam!) ontvangt bij terugkomst een fles wijn uit Zuid-Afrika!

Tip: De antilope met gedraaide horens liep in Namibië om onze tent en lag in Zuid-Afrika op ons bord.

P1050888

P1050822

P1050812

20141021_153610

P1030092

1. Helga:
    22 november 2014
    Ik ga die quiz niet maken hoor Gaby en Guus. Want ik kan me niet voorstellen dat jullie met dozen Zuid Afrikaanse wijn al die werelddelen doorkruisen. Drink ze maar lekker zelluf op. Ondertussen veeg ik de bladeren wel van de straat en laat de hond ontsnappen. Maar: ik geniet van jullie reisverslagen en wens jullie heel veel plezier down under. Tot de volgende keer!
  2. Layla te rehorst:
    22 november 2014
    Nou ik wel hoor Helga, sla een wijntje niet af ;)

Struisvogel, kudu, giraffe, warthog, Nijlpaard en krokodil natuurlijk!
  3. Jeroen en Ingrid:
    22 november 2014
    Papa zou de reis niet willen maken zegt hij. Zoooooooooo vervelend. :-)
    Ziet er weer geweldig uit lieverds.
    Dikke kus.
  4. Monica:
    23 november 2014
    Lieve G&G,

Prachtig verhaal en weer nog mooiere foto's. Ga bijna denken dat jullie stiekem een fotocursus hebben gedaan. Door jullie verhalen weet ik in ieder geval ook zeker dat wij nog een keer richting Afrika gaan.
    Heel veel plezier in Sydney en vergeet daar de mooie en chille botanische tuin niet.

Oh ja en euhhh: struisvogel, gnoe, giraffe, wrattenzwijn, krokodil en nijlpaard.

Dikke kus voor jullie♥
  5. Sab:
    Hihihi 'babbelgrage' Guus
    Wat een heerlijk verhaal weer!
    Bye Afrika,op naar een ander prachtig continent. Niet teveel terugkijken en vergelijken,daar is thuis nog genoeg tijd voor! Lekker in het miment leven :)
    Benieuwd hoe Guus het heeft geregeld ;) :) Vast heeeeel goed en dat is dan weer een prachtige ervaring!
    Wat betreft de quiz...ik ben niet zo goed met dieren als mijn zoon,dus laat de foto's hem morgen wel even zien :)
    Lieverds,heeeeele dikke kussies!!!
  6. Natas:
    24 november 2014
    Al weer een paar dagen in het land van "Masterchef Australië"... volg ik al heel lang. Puur voor de gezelligheid want ik haat koken. Hoe gaat dat bij jullie? Guus vooral de kok lees ik of jij ook Gaab?

Lichte ruzie aan de ontbijttafel over de antwoorden van de quiz , dus als we consensus hebben bereikt stuur ik nog bericht ;-).

Geniet schatten!
    Dikke kus uit Haarlem
  7. Natas:

Geniet schatten!
    Dikke kus uit Haarlem
  8. Natas:
    24 november 2014
    Sorry..twee keer gedrukt (nog vroeg).
    We komen er niet uit:Struisvogel, koedoeantilope ,giraffe, wrattenzwijn, nijlpaard en krokodil (en mensaap).
  9. Lu See Groeneveld:
    Hi lieverds,
    wat heerlijk nog een laatste stuk(je) Afrika. En nu down under, tja heel wat anders hé mate?? Geniet ze verder, het is daar lekker lenteweer! Ik lees graag de volgende verhalen, dikke knuffels van Lu
  10. Donald & Monique:
    26 november 2014
    Mooie foto's! Af en toe "alleen op de wereld" gevoel! Wat zullen jullie genieten! Aan de quiz gaan we niet beginnen......

Knuffels xx
  11. Jorine:
    26 november 2014
    ohh zo herkenbaar om alles te lezen!!!
    Wat een gave trip weer jongens! Leuk dat jullie ook naar Simons Town zijn geweest! Leuk om de foto's van bolders Beach en Kaap de goede hoop te zien!
    Nu down under!! Zo vet! Helemaal straks als jullie kerst in zwembroek vieren!

Nou zo'n heerlijk afrikaans wijntje sla ik niet af hoor! truisvogel, springbok, giraffe, wrattenzwijn, nijlpaard en krokodil!

Dikke x uit het koude NL!
    Ps. jullie missen jullie Toyota Hillux zeker nu al ;)
  12. Annick:
    28 november 2014
    Amai zeg chique dinges. De tafelberg wil ik zeker ook nog zien. Afgelopen week zat ik bij jullie in de buurt. Ik moest voor het werk naar Zweden. Op de terugweg aansluiting nr bxl gemist en zo kon ik genieten van een nachtje Schiphol. Amuseer jullie nog en ben al benieuwd naar het volgende verslag.